سفر به آفریقای جنوبی

چرخ های هواپیمای غول پیکر بوئینگ 777 هواپیمائی امارات از فرودگاه امارات جدا شد و آغاز سفر را کلیک زد . اولین چیزی که در سمت چپ جلب توجه من را کرد ، برج خلیفه دوبی بود که با نگاهی تخمینی که ارتفاع سنج مانیتور پشت صندلی نشان می داد تا حدود 800 متر که هواپیما اوج گرفت به موازات نوک آن بود ؛ عمارتی به غایت بلند و رفیع.

با خود فکر می کردم 10 ساعت پرواز باید خیلی خسته کننده باشد ولی وقتی به نقشه مسیر روی مانیتور نگاه می کردم و نام کشورها را می دیدم سفری به هرکدام از آن ها برایم تداعی می شد کشورهای زیبای آفریقایی که آرزوی هرگردشگری می تواند باشد ولی مقصد جای دیگری بود آخرین نقطه آفریقا یعنی آفریقای جنوبی و دقیقا آخرین نقطه آن ، کیپ تاون ...

آفریقای جنوبی برای هرکس تداعی چیزی را می کند ولی فکر می کنم همه در دو چیز مشترک هستند اسطوره زنده مقاومت آفریقا ، نلسون ماندلا و آخرین جام جهانی فوتبال .

حوالی عصر به کیپ تاون رسیدیم . از بالا وقتی هواپیما ارتفاع خود را برای فرود کم کرده بود از زاویه زیبایی حومه شهر و معادن آن که ده ها و شاید صدها متر در دل زمین حفر شده بود به چشم می خورد. خانه های زیبا و ساحل دریا و معروف ترین اثر کیپ تاون کوه میز شکل یا همان Table Mountain .

سفر ما پس از توقف کوتاهی در کیپ تاون به سمت شهر ماسل بی شروع شد شهری که حدود 2 ساعت با کیپ تاون فاصله داشت به علت این که ما در شب به این شهر رسیدیم ؛ عملا زمانی برای گردش نداشتیم ولی در نخستین ساعات روز با صدای امواج و پرندگان از خواب بیدار شدیم.

یک مطلب کلی که درباره آفریقای جنوبی باید متذکر شوم ، این است که در بافت شهرهایش چه کوچک و چه بزرگ ، دقیقا تداعی شهرسازی اروپایی و به عبارتی انگلیسی را می کند . درواقع آفریقای جنوبی اروپائی در طبیعت محسور کننده و زیبای آفریقا است . همه چیز به جز طبیعت و بخش اعظم مردم کاملا اروپایی است.

بعد از صرف صبحانه ای مفصل در کنار ساحل عازم دیدار از جاذبه های گردشگری ماسل بی شدیم . شاید ذکر دو توضیح ضروری به نظر برسد که صبحانه مفصل چیزی در حد یک ناهار کامل بود که در بخش معرفی غذاهای آفریقای جنوبی به آن مفصل اشاره خواهم کرد و فکر می کنم غذا علاقه مشترک ایرانیان و آفریقای جنوبی هاست و مطلب دوم این که بنا بر نظریه ای که خاستگاه انسان ها را آفریقا می داند ، دلیل آن را وفور غذای دریایی سرشار از ید در ماسل بی مرتبط می کند. در موزه ماسل بی یک کشتی سالم و بازسازی شده قدیمی به طور درسته قرار دارد که متعلق به پرتقالی ها بوده و اکنون برای بازدید آماده است. در سایر قسمت های موزه انواع اشیاء دریانوردی ، تصویر و نقشه های واسکو دوگاما ، دریانورد مشهور که در ماسل بی نیز توقف داشته و مدل های کوچک کشتی دیده می شود . بخش های دیگر موزه به گیاه شناسی و جانورشناسی و در نهایت بخشی برای فروش صنایع دستی اختصاص دارد.

در دفتر توریسم ماسل بی به ما توضیح دادند در زمان هایی از سال می توان وال ها را در نزدیکی این منطقه تماشا کرد و نیز افراد علاقه مند به موج سواری به اینجا می آیند . مطلب مهم دیگر این که قرار بود گروه ما را سورپرایز کنند که با لطف لیدر گروه کنسل شد و آن ، غذا دادن به کوسه های سفید بود که قرار بود گروه در داخل قفس فولادی به زیر آب برود و به چند کوسه سفید 20 متری غذا بدهد . البته اگر کوسه ما را به جای ماهی های مرده انتخاب کند دیگر قفس غواصی و غیره جلودارش نیست که خوشبختانه این بخش از برنامه حذف شد.

در ادامه سفر به سمت نایزنا حرکت کردیک . این شهر که با ماسل بی 150 کیلومتر فاصله دارد از شهرهای فوق العاده زیبای آفریقای جنوبی است. پس از استقرار در هتل توربین اولین برنامه ما در صبح روز بعد دیدار از منطقه بسیار زیبای Featherbed Nature Reserve بود. به وسیله یک قایق تفریحی به منطقه مذکور رسیدیم و پس از طی مسافتی با یک شبه قطار به نقطه ای رسیدیم صحنه ای که می دیدیم باورکردنی نبود. بهت زده بودم . آیا این قطعه ای از بهشت است ؟ منظره ای بسیار زیبا که همه را میخکوب کرده بود . خوشحالم که دوربینم برای شهادت زیبایی هایی که می دیدم ، به کمکم آمد.

بعد از عکاسی بقیه مسیر تا محل قایق را باید پیاده می رفتیم ، فرود آمدن از آن ارتفاع به کمک راه های محلی که چیزی حدود 2 تا 3 ساعت پیاده روی از مسیری جنگلی بود و باز هم مناظری زیبا از جنگل ، حیوانات ، و باز هم دریا و صخره و کف های زیبای آب .

تور ما را با صرف ناهار و بازگشت به اسکله به وسیله قایق به پایان رسید . در ادامه سفر ، به یک منطقه حفاظت شده رسیدیم که صاحب آن یک پاکستانی مسلمان و متمول بود و در آن انواع حیوانات وحشی مثل شیر ، ببر ، یوزپلنگ ، فیل ، آهو ، زرافه ، گراز ، گورخر و ... زندگی می کردند .

هنگام رسیدن ما به این منطقه شب همه جا فرا گرفته بود . وقتی پس از صرف شام داخل اتاق شدم دو پرنده را داخل اتاقم دیدم و پس از عکاسی از آن ها از اتاق بیرون شان کردم . این شاید خوش آمدگویی این پارک جنگلی بود. صبح اول وقت با جیپ مخصوص به داخل محوطه جهت دیدن حیوانات رفتیم. دقیقا راز بقای زنده جلوی رویمان بود . زرافه ها ، گرازها ، گورخرها ، شیرها و ... و وقتی در چند قدمی هرکدام قرار می گرفتیم ، زیبایی آن ها را درک می کردیم . زرافه ها بسیار بزرگ تر از چیزی بودند که تصور می کردم . فیل ها خطرناک تر و شیرها مرموزتر ، گوئی همه آن ها به ما می فهماندند که این مائیم که به قلمرو آن ها وارد شده ایم . پس باید از قانون ایشان اطاعت کنیم . قانونی که زیر آب هم حاکم است : Only watch . never touch ( فقط ببین ، چیزی را لمس نکن ).

ولی هنوز با هیجان اصلی فاصله داشتیم . پس از گردش مفصل در این پارک ما را به قفس شیرها و ببرها ببردند. حیواناتی که مراحلی را باید طی می کردند تا به پارک وارد می شدند . در این میان دو بچه ببر هم هیجان و تفریح گروه ما بودند . وقتی ما را داخل قفس بچه ببرها کردند ما و آن ها یک احساس مشترک داشتیم . آن ها برای ما اسباب بازی و ما هم برای آن ها اسباب بازی بودیم. آن قدر آن ها با ما و ما با آن ها بازی می کردیم و می خندیدیم که همه بچه های گروه از حال رفتند. ببرها روی ما می پریدند ، لباس های مان را پاره می کردند و به ما چنگ می زدند و گاز می گرفتند ( دوستانه ) و خلاصه هیچ کس حاضر نبود از قفس آن ها بیرون برود . بالاخره به زور ما را از قفس بیرون بردند . بعد به منطقه ای مجاور آن برای دیدار با مدیر مجموعه آقا یوسف که برای دیدن ما 400 کیلومتر راه آمده بود و نیز برنامه فیل سواری رفتیم. یوسف مردی بسیار متواضع و مهربان بود و خوشحال بود که توانسته منطقه ای بسیار توریستی و کاملا مطابق و با ضوابط اسلامی درست کند. جالب بود که در یک سالن نیمه تمام اولین چیزی که درست کرده بود وضوخانه و نمازخانه مردانه و زنانه بود . بعد از فیل سواری مفصل دوباره به Resort برگشته و با اصرار فراوان مرحله دوم ببربازی خود را شروع کردیم . واقعا حدود یک ساعتی که در قفس ببرها بودیم یکی از لذت بخش ترین خاطرات سفر بود. فردای آن روز بازدیدی از هتل ها و محل های اقامتی این پارک داشتیم.

برچسب ها
تور سافاری تور آفریقای جنوبی سفرنامه آفریقای جنوبی آفریقای جنوبی جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی دیدنی های آفریقای جنوبی تور طبیعت گردی آفریقای جنوبی کیپ تاون ژوهانسبورگ

شرکت خدمات گردشگری یاسمین پارسه

بلوار میرداماد, میدان مادر (محسنی), خیابان وزیری پور, کوچه کاووسی, پلاک ۶۲ واحد۳